Pisanie tekstów pod SEO – jak robić to dobrze?

Pisanie tekstów pod SEO to kluczowa umiejętność każdego copywritera. Zadaniem każdej treści jest zwiększenie pozycjonowania, aby osiągnąć dane cele marketingowe. Jeśli zastanawiacie się, jak wygląda pisanie skutecznych treści – to ten artykuł jest dla Was. Zapraszamy!

Teksty SEO – wprowadzenie

Aby dobrze napisać tekst SEO, trzeba wiedzieć, czym on tak naprawdę jest. Tekst SEO to treść spełniająca wytyczne wyszukiwarki, która ma pomóc w zdobyciu większej ilości odbiorców.

Jest wiele korzyści płynących z tekstów SEO, m.in. są to:

  • poprawa wizerunku marki,
  • możliwość zdobycia nowych klientów,
  • wzrost ruchu organicznego na stronie.

Przykład: Prowadzisz salon masażu i chcesz poprawić widoczność oferty Twojego zakładu. Zamieszczenie tekstu spełniającego zasady SEO o tytule „Jak wykonać masaż?” umożliwi osobom zainteresowanym masażem znalezienie Twojego salonu.

Potencjał biznesowy tekstów SEO wynika z kategorii marketingu, do której należą. Mianowicie jest to inbound marketing, który znany jest ze swojego potencjału znalezienia wartościowych klientów, czyli takich, którzy faktycznie interesują się daną usługą.

Warto pamiętać o tym, że firma oferująca usługi ekspertów w danej dziedzinie wyświetla się na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania.

Pisanie tekstów pod SEO

Wiecie już, czym są teksty SEO i do czego są wykorzystywane. Teraz przyszła pora na omówienie głównego tematu tego artykułu. Poniżej dowiecie się, jak wygląda pisanie tekstów pod SEO.

Dobór słów kluczowych

Pisanie tekstu zaczyna się od wyboru frazy kluczowej. Aby taka fraza okazała się skuteczna i zdobyła widoczność w wyszukiwarce, to najpierw trzeba przeprowadzić krótką analizę, biorąc pod uwagę:

  • Konkurencję – od niej zależy trudność słowa kluczowego.
  • Istniejące już na stronie teksty – potencjał SEO się zmniejsza, jeśli na stronie firmy znajduje się mało tekstów.

Tekst ma większą szansę osiągnąć sukces, jeśli fraza kluczowa jest dobrana w bardzo precyzyjny sposób. Można to zrobić manualnie lub skorzystać z profesjonalnych narzędzi.

Wyszukiwanie manualne

Wpisujemy interesujące nas hasło w wyszukiwarkę – w tym przypadku jest to „Jak wykonać masaż?”. Następnie sprawdzamy, czy artykuły na ten temat zostały opublikowane przez duże, popularne strony.

Jeśli tak, powinniśmy użyć frazy long–tail, czyli takiej, która jest bardziej szczegółowa, a tym samym mniej konkurencyjna.

Skorzystanie z narzędzi

Możecie skorzystać również z narzędzi dostępnych na rynku takich jak Google Keyword Planner. Tutaj trzeba być ostrożnym, gdyż w tym przypadku konkurencja określana jest pod względem płatnych reklam, a nie pozycjonowania, a to sprawia, że dane nie zawsze są wiarygodne dla copywriterów.

Oczywiście istnieją również programy podające wiarygodne dane dotyczące konkurencyjności. Jednym z nich jest Mangools, jednak jest on płatny.

Struktura pod SEO

Po dobraniu słów kluczowych przyszła pora na umiejscowienie ich w artykule. Ten krok również musi być przemyślany. Świetnym miejscem do użycia fraz są nagłówki budujące cały „szkielet” artykułu.

Frazy kluczowe powinny być umiejscowione w nagłówkach H1, H2 i opcjonalnie w H3. Natomiast jeśli chodzi o treść, słowa kluczowe powinny znaleźć się we wstępie oraz co 50–200 słów w reszcie tekstu.

Poniżej prezentujemy przykład artykułu pisanego na frazę „jak wykonać masaż”.

H1 (tytuł): Jak wykonać masaż? Instrukcja dla początkujących.

H2: Rzeczy do masażu

H3 : Ręcznik

H3 : Świecie zapachowe

H3: Olejki eteryczne

H2: Jak wykonać masaż? – instrukcja

H3: Atmosfera

H3: Szybka lekcja anatomii

H3: Poprawne ruchy

Poprawne dodawanie nagłówków działa nie tylko na korzyść pozycjonowania, ale też na korzyść czytelników zwiększając czytelność tekstu i ułatwiając znalezienie informacji.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o dodawaniu nagłówków, koniecznie odwiedź stronę https://contentwriter.pl/ i zajrzyj na bloga. Znajdziesz tam wiele przydatnych informacji!

Treść musi być merytoryczna

Znaleźliśmy słowa kluczowe i zaprojektowaliśmy strukturę tekstu, a to oznacza tylko jedno – przyszła pora na stworzenie samej treści. Poniżej znajdziecie instrukcję, jak stworzyć merytoryczny tekst.

Krok 1 – Research

Google lubi pokazywać użytkownikom wartościowe treści. Dobre zbadanie tematu to podstawa przy tworzeniu merytorycznych tekstów.

Krok 2 – Prosty język

Wasz tekst musi być zrozumiały dla każdego odbiorcy. Zatem należy unikać naukowych określeń i skomplikowanych słów. Trudny do zrozumienia tekst odstraszy potencjalnych klientów.

Krok 3 – Nadanie tekstowi „lekkości”

Długie bloki tekstowe zniechęcą czytelników. Jeśli to możliwe, postarajcie zamienić się niektóre „rozdziały” na listy punktowane, porozdzielajcie je nagłówkami lub po prostu stwórzcie z jednego bloku kilka akapitów.

Pisanie tekstów pod SEO polega na spełnieniu pewnych oczekiwań algorytmów, ale też na zadbaniu o atrakcyjność tekstu.

Optymalizacja SEO

Przyszła pora na optymalizację tekstu. To działanie polega na wykonaniu kilku prostych kroków, które zwiększą komfort użytkowników:

Zdjęcia

Prostym sposobem na uatrakcyjnienie tekstu jest dodawanie zdjęć do artykułów. Ten zabieg może również zapewnić uzyskanie ruchu z Google Grafika.

Należy jednak pamiętać o dodaniu tekstu alternatywnego zawierającego frazę kluczową, który wyświetli się w przypadku, gdy zdjęcie się nie wczyta.

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne to nic innego jak umieszczenie w tekście kilku odnośników do innych treści na stronie.

Nie tylko ułatwia to czytelnikom poruszanie się po stronie, ale też pozwala odkryć inne interesujące tematy.

Meta-teksty

Meta-description i meta-title to treści wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Muszą być atrakcyjne, ponieważ to pierwsza treść, jaką zobaczy potencjalny klient.

Pisanie tekstów pod SEO – najczęstsze pytania

Poniżej znajdziecie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Jak Google czyta teksty?

Jak pewnie wiecie, Google lubi pokazywać użytkownikom jedynie wartościowe teksty. Algorytmy oceniają treści według wielu zasad, z których część pozostaje nieznana dla świata. Znamy natomiast parametry służące do ocenienia jakości:

  • Topical authority – innymi słowy autorytet tematyczny strony, który ocenia wiarygodność informacji na stronie.
  • LSI Keywords – powiązanie słów w tekście z frazą kluczową. Przykładowo, artykuł o masażu będzie pozycjonowany wyżej, jeśli w tekście znajdą się słowa takie jak: „stół do masażu”, „świece” itp.
  • Content Hub – tekst jest oceniany lepiej, gdy jego struktura polega na opisaniu podstawowych informacji z odesłaniem do obszerniejszych źródeł. Treść, która zawiera wiele tematycznych wiadomości, ma szansę na lepsze pozycjonowanie niż taka, która skupia się wokół jednego tematu.

Jaką długość powinien mieć tekst SEO?

Nie ma jednej reguły wyznaczającej poprawną długość tekstu SEO. Większe znaczenie ma to, czy treść jest wyczerpująca i ciekawa. Optymalna długość tekstu to jedynie wskazówka na pisarza. W grę wchodzi również wiele innych czynników wpływających na jakość.

Czy teksty SEO zawsze są skuteczne?

Konkurencja związana z pozycjonowaniem jest ogromna z jednej prostej przyczyny – na pierwszej stronie wyszukiwarki możliwych do zajęcia jest tylko 10 pozycji. Można powiedzieć, że reszta znacząco traci na znaczeniu.

Teksty, które przynoszą korzyści, to teksty lepsze od konkurencji – warto przemyśleć zatrudnienie profesjonalnego copywritera, który zna się na swojej pracy i stworzy tekst o wysokiej jakości.

Teksty SEO – podsumowanie

  • Tekst SEO to treść spełniająca wytyczne wyszukiwarki.
  • Teksty SEO używane są do budowy pozycjonowania, a tym generowania ruchu na stronie.
  • Pisanie tekstów pod SEO to wieloetapowy proces polegający na zbudowaniu przejrzystej struktury i napisaniu interesującej treści.