Jak napisać CV? – Co powinno zawierać dobre CV?

Jak napisać CV? - Co powinno zawierać dobre CV?

Dlaczego warto napisać dobre CV i jak tego dokonać?

Każdy człowiek, na pewnym etapie życia musi podjąć pracę oraz posiadać stały dochód. Curriculm vitae, czyli potocznie tzw. CV, to nasza wizytówka, w którą wplatamy nasz życiorys i to ono pierwsze trafia do rekrutera w firmie, gdzie ubiegamy się o zatrudnienie. Należy napisać je zwięźle, jednak w dokładny sposób opisując swoje dotychczasowe doświadczenia, stan cywilny oraz dane, bez błędów ortograficznych oraz napisane w sposób poprawnie stylistycznie. W CV nie wolno kłamać – kłamstwo ma krótkie nogi, a brak doświadczenia bardzo szybko wyjdzie na jaw przy rozmowie rekrutacyjnej.

Jak napisać CV? Pobrać gotowy wzór CV w PDF czy napisać samodzielnie?

Istnieje kilka, dobrych rad, do których warto się stosować przy pisaniu dobrego CV, które zainteresuje potencjalnego pracodawcę. Warto pamiętać, że na ogłoszenie o pracę odpowiada nawet do kilkuset zainteresowanych! Dlatego tak ważne jest, aby wyróżniać się pośród nich. Elementem, które zwiększy szansę na przeczytanie CV przez rekrutera, to maksymalna czytelność treści. Warto stosować czytelną, prostą czcionkę o dostosowanej wielkości, aby rekruter nie musiał wytężać wzroku przy czytaniu; jednolite tło, odstępy pomiędzy treściami, przemyślany układ treści oraz doskonale sformatowana strona. Najlepiej mieć go w PDF. Nazwa dokumentu powinna mieć w nazwie tylko „imię”, „nazwisko”, „cv”, bez dodatków liter i cyfr. Najważniejsza jest użyteczność, a kreatywne CV przyda się bardziej przy szukaniu posady na stanowisko grafika, niżeli przy pracy biurowej.

Co powinno zawierać dobre CV?

Aby pracodawca podszedł poważnie do kandydatury, należy dokładnie przejrzeć oferty pracy oraz kandydować na te, w których mamy doświadczenie (wyjątkiem jest zapis w ogłoszeniu, który mówi, że firma przyjmie lub wyszkoli także osoby bez doświadczenia). Nie należy umieszczać także wszystkich stanowisk pracy, w których mamy doświadczenie – przy pracy biurowej nie przyda się doświadczenie gastronomiczne. Warto dodawać tylko te stanowiska, które przybliżą pogląd na nasze umiejętności w związku ze stanowiskiem, na jakie aplikujemy i pomogą w otrzymaniu konkretnej pracy. Umieszczenie 2-3 stanowisk z dokładnym opisem będzie bardziej przydatne i czytelniejsze dla rekrutera, niż opis 10 stanowisk na 3 stronach.

Przed rozsyłaniem CV, należy zapoznać się z ofertami pracy oraz zwrócić w nich szczególną uwagę na wymagania, jakie zakłada pracodawca do podjęcia pracy w firmie, czy posiadamy kompetencje, które mogą być naszym atutem w firmie i nad czym chcemy i warto pracować, aby mieć możliwość przyszłego awansu.

Informacje, które są niezbędne w CV:

  1. Dane kontaktowe – niby rzecz banalna, a jednak niektórzy zapominają, że warunkiem koniecznym w CV jest podanie swoich aktualnych danych kontaktowych, jak e-mail lub numer telefonu. Podanie takich informacji, dwukrotnie zwiększa na odzew ze strony firmy. Należy umieścić również informacje o swoim obecnym miejscu zamieszkania, a nie zameldowania. Jeśli przewidujemy relokację w związku ze zmianą pracy, należy umieścić o tym krótką notkę w CV, aby potencjalny pracodawca wiedział, że przewidujemy taką opcję.
  2. Zdjęcie – warto, aby było profesjonalne i wysokiej jakości, a nie wszechobecne „selfie”. Niekiedy pracodawca umieszcza konkretne informacje co do wieku lub wyglądu kandydata, dlatego prawdziwe, wykonane w wysokiej jakości zdjęcie pozwoli ocenić mu, czy nasza kandydatura jest dla niego odpowiednia.
  3. Doświadczenie zawodowe – to jeden z pierwszych elementów oraz najważniejszy, na które zwraca uwagę rekruter. Ważne, aby było opisane szczegółowo, skrupulatnie oraz zgodnie z prawdą. Najważniejszą rolę odgrywają ostatnie 2 stanowiska, dlatego niezwykle istotne jest zapisanie dokładnej ich daty oraz miejsca pracy. Pogrubienie, którego można użyć przy nazwie stanowiska sprawi, że będzie ono lepiej czytelne. Nie wolno pomijać miesięcy, ponieważ rekruter może uznać to za pozorne wydłużanie daty pracy w poprzednim miejscu zatrudnienia. Jeśli w poprzedniej pracy zanotowałeś awansy, nie należy powielać nazwy pracodawcy, a jedynie zaznaczyć awanse wewnątrz firmy. Konkretne i mierzalne dane mają ogromną siłę przyciągania. Warto również przy opisywaniu stanowisk wyszczególnić umiejętności, które są cenne dla pracodawcy (np. pogrubić).
  4. Zakres obowiązków – opcja dodatkowa, jednak mocno punktująca przyszłościowo; jeśli wcześniej zajmowaliśmy się obowiązkami, których w swojej ofercie pracy poszukuje potencjalny pracodawca, wytłuszczając je zwiększamy szansę na zainteresowanie naszym CV rekrutera. A w końcu o to chodzi, prawda?
  5. Wykształcenie – zamieszamy je w układzie odwrotnej chronologii, które liczą się dla rekrutera. Jeśli oczekiwane jest wyższe wykształcenie, a takiego nie posiadamy, nie warto kłamać wpisując datę ukończenia studiów. Należy umieścić tylko informacje zgodne z prawdą.
  6. Szkolenia, kursy, certyfikaty – również i w tym punkcie nie należy mijać się z prawdą i wpisać tylko te, na które mamy poświadczenie ukończenia ich w postaci dyplomu. Należy jednak ją bardzo przemyśleć i zamieścić kursy, które mają tylko znaczenie w branży, w której poszukujemy pracy. Kurs ze szkolenia barmańskiego nie będzie miał znaczenia dla pracodawcy, który poszukuje osób do pracy przy archiwizacji dokumentów.
  7. Umiejętności – tylko takie, które wyróżnią kandydata na tle pozostałych. Nie warto ograniczać się do „klasycznych”, raczej często umieszczanych kompetencji, a dodać od siebie rzeczy bardziej kreatywne. Należy również zapoznać się, czego wymaga pracodawca oraz zastanowić się, czy spełniamy jego wyobrażenie o przyszłym pracowniku.

Zmiana pracy a napisanie CV

Jeśli rozważasz zmianę obecnej pracy, należy napisać nowe CV w sposób absolutnie kompetentny i przejrzysty. Warto pamiętać, aby edytować CV i zmieniać je konkretnie pod każde ogłoszenie, a nie mieć jedno, a nie zawsze wystarczające lub pasujące do ogłoszenia. Trzeba być elastycznym, aby zwiększyć swoje szanse na potencjalne zauważenie przez rekrutera.