Kupuj z głową, czyli smart shopping w kuchennym wydaniu

Smart living, life hacking, smart shopping. Zaradność, z której jesteśmy znani na świecie, w obcym języku brzmi właśnie tak. Jak brzmi gospodarność i troska o środowisko? Zero Waste, jednak do tej nam jeszcze daleko. Według badania Federacji Banków Żywności w Polsce marnuje się blisko 9 mln ton jedzenia[1]. Jednocześnie blisko połowa Polaków wie czym jest smart shopping. Dlaczego jednak nawyków związanych ze sprytnym kupowaniem nie przekładamy na domowe zakupy?

Smart shopper po polsku

Dla wielu z nas ,,sprytne zakupy” oznaczają szukanie korzystnych ofert i wybieranie atrakcyjnych promocji. Smart Shopping to jednak nie tylko oszczędności w portfelu spowodowane okazjonalną ceną produktów. W kontekście domowych zakupów to także umiejętność wybierania tego, co zdrowe, pożywne i smaczne. Komu z nas bowiem nie zdarzyło się wyrzucić ,,niezjadliwego” produktu, który zakupiliśmy skuszeni promocyjną ceną? Dla polskich konsumentów rozsądne zakupy coraz częściej wiążą się ze zwracaniem uwagi na ich jakość. Według badania TNS Shopper DNA 2016 aż 1/3 osób robiących zakupy przez Internet czyta skład produktów (w przypadku sklepów stacjonarnych jest to 10 proc. konsumentów)[2]. Dla wielu z nas ,,sprytne zakupy” to również szybkie zakupy. Żyjemy w  bardzo dynamicznym tempie, zatem by znaleźć w ciągu dnia choć odrobinę czasu dla siebie, staramy się ograniczyć czas związany z codziennymi obowiązkami do minimum. Coraz więcej konsumentów decyduje się więc na zakupy przez Internet. Jak wskazuje Raport „Zakupy online Polaków” przeprowadzone przez TNS Polska aż 42 proc. respondentów przynajmniej raz w roku robi zakupy przez Internet. 13 proc. badanych  deklaruje zaś, że online kupuje nawet raz na dwa tygodnie[3]. 

Nowoczesna technologia w służbie konsumenta

Smart Shopper to konsument, który potrafi odpowiednio zarządzać i planować swoje zakupy. Tworzenie list produktów, planowanie pod tym kątem posiłków, a także odwoływanie się do przepisów kulinarnych wykorzystujących to, co mamy w lodówce – choć brzmi idealnie, wcale nie wymaga logistycznych umiejętności. Nowoczesne technologie pozwalają nam optymalizować domowe czynności, jak choćby tworząc listę zakupów na podstawie przepisu. Od niedawna można to również połączyć z produktami, które już leżą w naszej lodówce. Samsung Family HubTM dzięki wewnętrznym aparatom fotograficznym pozwala na sprawdzenie, co aktualnie znajduje się w lodówce, nawet jeśli jesteśmy w danym momencie w sklepie, pracy czy na plaży. Dzięki aplikacji SmartThings listy zakupowe mogą tworzyć, uzupełniać i weryfikować wszyscy domownicy. Lodówka pełni także rolę domowego organizera – na jej ekranie możemy wyświetlić kalendarz Google czy Outlook, a także pisać notatki zdalnie lub na jej wyświetlaczu, co ułatwi komunikacje między domownikami, jak również planowanie posiłków, zakupów i innych domowych obowiązków.

Trend na inteligentne przechowywanie

Zdobywający coraz większą popularność trend Zero Waste zawitał także nad Wisłę. I choć to bardziej styl życia niż moda, zaczynamy uważniej przyglądać się temu co wyrzucamy. Według wspomnianych badań Federacji Banków Żywności, to właśnie marnowanie produktów wydaje się być największym problemem. Trwałość produktów można jednak przedłużyć, o ile będą one właściwie przechowywane. Konsumenci mają do dyspozycji takie rozwiązania jak No Frost, który zapewnia odpowiednią cyrkulację powietrza, by niwelować wilgoć, która prowadzi do powstawania szronu. Metal Cooling i Triple CoolingTM dostępne w lodówkach Samsung, pozwalają odpowiednio zapewnić większą stabilność temperatury wewnętrznej i szybszy powrót do ustawionej temperatury po otwarciu drzwi oraz dłuższą świeżość przechowywanych produktów, zapewniając nieprzenikanie się zapachów. Strefa FlexZone daje zaś możliwość dostosowania temperatury w zależności od rodzaju przechowywanej w niej żywności. Powiedzenie ,,od przybytku głowa nie boli” nie zawsze ma swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości, szczególnie jeśli mowa o produktach spożywczych przechowywanych w lodówce. To także rozsądne i przemyślane zakupy, które nie tylko pomagają oszczędzać pieniądze i czas, ale również przyczyniają się do ochrony

[1] Raport Polskiej Federarcji Banków Żwyności, 2016 rok

[2]  TNS Polsk, TNS Shopper DNA 2016, Zachowania zakupowe Polaków, 2016

[3] TNS Polska, Raport, Zakupy online Polaków, 2016