Dobre opakowanie to takie, które jest dopasowane do potrzeb klienta, daje się łatwo zapamiętać i jednocześnie nie odróżnia się zbytnio od pozostałych produktów z danego segmentu. Nad takimi projektami nierzadko pracują całe sztaby profesjonalistów.
Co warto wiedzieć o projektowaniu opakowań?
Projektowanie opakowań, etykiet i innych materiałów reklamowych jest to zadanie, które powinno być poprzedzone dokładną analizą rynku. O wszelkich szczegółach związanym z projektem osoby odpowiedzialne za kreację zostają poinformowane poprzez brief. Dokument zazwyczaj dostarcza sam producent. Pierwszym etapem projektowania opakowań jest tzw. burza mózgów. Z niej wyłania się jeden pomysł, który jest przedstawiany jako fotografia produktowa, której zadaniem jest ukazanie ogólnych cech opakowania. Później przychodzi pora na etap modelowania i wizualizację w programach graficznych. Tu firmy korzystają niekiedy z usług różnych drukarni cyfrowych, takich jak Unilogo. Na końcu efekt prac przedstawiany jest klientowi, który wybiera satysfakcjonujące go rozwiązanie.
Wiele współczesnych etykiet i opakowań jest dziś personalizowana. Znajdują się na nich m.in. hasła czy imiona. Niektóre firmy umieszczają tam również kody QR, które po zeskanowaniu odsyłają na stronę producenta. Etykiety, mimo iż są niewielkich rozmiarów, pełnią ważną funkcję w promocji marki. Jest to możliwe m.in. dzięki kolorowym etykietom przykuwającym wzrok. Zarówno duże koncerny, jak i mniejsze firmy wiedzą, jak ważna jest jakość wydruku — to dzięki niej klient ma wrażenie, że obcuje z produktem najwyższej klasy. Co więcej, dobrze zaprojektowana etykieta działa na wyobraźnię klienta. Umożliwia to m.in. jej kolorystyka — np. zieleń występuje często na różnych produktach ekologicznych itp.
Projektowanie opakowań — poznaj najważniejsze trendy
Na rynku spożywczym wciąż trwa „wojna o klientów”, a główną bronią producentów są różne techniki przyciągania potencjalnych klientów. Z roku na rok wdrażane są nowe metody projektowania etykiet, opakowań czy różnych materiałów brandingowych. Wśród tych trendów dużą popularnością cieszy się neuromarketing. Opakowania stworzone w ten sposób mają za zadanie oddziaływać na zmysły. Narzędziami wykorzystywanymi w tej technice są m.in. reklama podprogowa czy synestezja.
Kolejnym popularnym trendem jest eyetracking, tłumaczone jako okularografia. Specjaliści stosujący tę technikę uważają, że kluczowe elementy danego produktu np. logotyp, powinny być od razu rozpoznawalne. To, czy dana rzecz jest atrakcyjna, mierzy się poprzez badanie ruchu gałek ocznych — w tym celu przeprowadza się m.in. wizualizację 3D. Z eyetracking’u korzysta się w różnych branżach np. w informatyce, medycynie czy psychologii. Badanie to umożliwia zorientowanie się, które elementy najczęściej przykuwają wzrok.