Rynek i badania na jego temat, a w konsekwencji otrzymanie wiedzy z nim związanej to szeroko pojęte zadania, jakie stawia się przed marketingiem. Opisywanie rynku i szukanie rozwiązań promocyjnych dla Twojej firmy może się różnić narzędziami – w świecie realnym czy w internecie. Jednak czy sam marketing rządzi się innymi prawami?
Narzędzia tradycyjnego marketingu
Celem, w tym wypadku, jest prowadzenie takich działań, które prowadzą do zysku. W czasach przedinternetowych korzystano przede wszystkim z przekazu bezpośredniego. Ulotka stanowiła podstawę wiedzy na dany temat, słowo przemawiało materialnie – w gazetach, książkach – a tryumfy święciło radio. Rewolucją okazała się być telewizja, która umożliwiła dotarcie do szerokiej grupy klientów na raz.
Narzędzia marketingu XXI wieku
W XXI wieku, ale i pod koniec wieku poprzedniego, Internet zdominował działania marketingowe. Przekaz stał się szybszy i bardziej zindywidualizowany. Dotarcie do odbiorcy jest dziś prostsze i szybsze, w czym wydatnie pomogły media społecznościowe. Zmieniły się kanały, wykorzystywane przez marketingowców, a słowo stało się wirtualne i dostępne w każdym momencie, dla każdego, bez wychodzenia z domu. Zdobycie informacji o firmie przestało być wysiłkiem, a więc zaczęła liczyć się bardziej kreatywność.
Rynek w sieci a rynek w świecie
Rynek jest jednak taki sam. Rządzą nim oczywiście te same prawa, choć realizacja ich jest zupełnie inna. Rynek po internecie nie ma już od niego oderwania, dlatego marketing w internecie jest dziś podstawą. Nie da się prowadzić skutecznych kampanii bez wykorzystania internetu. Sieć stała się płaszczyzną komunikacyjną, z której korzystają wszyscy. W dawnym rynku płaszczyzn było więcej i nie jednoczyły ludzi w jednym miejscu. W tym aspekcie marketing w sieci jest więc dużo prostszy
Inny czy ten sam?
Zatem, czy zjawisko marketingu w internecie jest inne niż marketingu w ogóle? I tak, i nie. Korzysta bowiem z innych narzędzi, ale relacje między klientem a sprzedającym dążą do tego samego – do zysku.